Doradztwo i
konsulting
Rozwój branży usług doradczych stanowi jasny przejaw postępującego wzrostu gospodarczego i zwiększonego zapotrzebowania na korzystanie z wiedzy eksperckiej. Regulacje prawne kształtujące kontakty handlowe oparte są w tym zakresie przede wszystkim na umowach o świadczenie usług, umowach ramowych i o dzieło. Kluczem do ułożenia relacji biznesowych jest w tym wypadku odpowiednie zabezpieczenie niematerialnych aspektów przedmiotu umowy - jak wiedza i know-how - przed nieuprawnionym wykorzystywaniem lub upublicznieniem.
Typowe problemy prawne uwidaczniające się w tej płaszczyźnie dotyczą:
- ukształtowania zasad odpowiedzialności wykonawcy za realizowane usługi : umowa rezultatu lub umowa starannego działania,
- precyzyjnego ujmowania postanowień umów cywilnych co do praw i obowiązków poszczególnych stron, wprowadzanie kar umownych, ustalanie formy rozliczeń,
- tematyki praw autorskich do przedmiotu zlecenia, przyjęcia dozwolonego użytku, wynegocjowanie zakresu licencji,
- klauzul poufności i ochrony interesów oraz tajemnicy kontrahenta w ramach zlecenia,
- projektowania umowy o przeprowadzenie szkoleń i wykładów, zlecenia w przedmiocie wykonania audytu, sporządzenia opracowania lub opinii, wypracowania koncepcji,
- prawidłowej informacji dotyczącej konsumentów w przypadku świadczenia usług z wykorzystaniem nowoczesnych środków komunikacji, w tym w Internecie.